Mittwoch, 8. September 2010

Free Lunch (There Is)


A sticker circulating around public transportation (metro, buses) in Athens:

"Passengers are requested, in the name of elementary class dignity, should they have validated their ticket, to hand it over to passengers without a ticket, once they have completed their journey. In this way, possible quarrels will be avoided with those sad leeches, the ticket inspectors"

Signed, the "Conspiracy of the Equals"

A little bit of background: tickets in Athens’ public transportation are valid for 1,5 hour once validated and so, a huge impromptu movement has started with people passing on tickets to fellow passengers once they’ve completed their journey. This has prompted OASA, the transport authority, to issue “legal warnings” in the format of the sticker above, on the back side of tickets, warning that this action is illegal. And so, the sticker above has come as a response…


***

Ein Aufkleber, der unlängst im Athener Untergrund, aber auch in oberirdischen Bussen & Straßenbahnen der griechischen Hauptstadt aufgetaucht ist:

"Alle Fahrgäste, die ein Ticket entwertet haben, werden hiermit im Namen elementarer Klassen-Dignität gebeten, dieses nach Abschluß ihrer Fahrt an Passagiere ohne Fahrschein zu übergeben. Auf diese Weise können eventuelle Streithändel mit Kontrolleuren, diesen kläglichen Blutsaugern, vermieden werden.

Gezeichnet: die Verschwörung der Gleichen"

Zum Hintergrund: Im Zuge der Wirtschaftskrise hat sich in den Athener U-Bahnen & Bussen spontan die Praxis eingebürgert, daß immer mehr Leute beim Aussteigen ihr Ticket anderen in die Hand drücken. Diese Zeitgenossen können dann bis zum Ablauf einer 90-Minutenfrist weiterfahren (falls die Fahrer nicht gerade, wie z. B. heute für einige Stunden, streiken). Auch deshalb werden in der Athener U-Bahn, trotz vergleichsweise strenger Kontrollen, relativ wenig Leute ohne Fahrschein erwischt, nämlich nur vier von hundert Fahrgästen (obwohl nach offiziellen Schätzungen 25 Prozent aller Passagiere ohne Ticket unterwegs sind). Die Athener Verkehrsbetriebe (OASA) bedrucken die Fahrscheine daher neuerdings auf der Rückseite mit Rechtsklauseln, die das Ticket-Sharing ausschließen sollen. Woraufhin plötzlich dieser Aufkleber mit dem OASA-Logo auftauchte ...

Quelle: From the Greek Streets

Kommentare:

  1. It is remembering to me the paralle question, regarding the car parking tickets. In the point of view of the right, if on the ticket there is written only "valid 1h 30min" in my opinion I can give it to whoever I want after I leave the bus. It is obvious it is not correct I give it to a person without a ticket while I am still inside the bus, because there is a period that inside the bus there are 2 persons and 1 ticket.

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  2. Sure, it is not legally correct, but don’t you think that it is politically correct to share the tickets ? It’s a political gesture claiming that public transport systems should be free for all. You may be right with your argument regarding the car parking tickets: In the case that the transport is free for all and there are not enough buses, there would be free ride for some and for others no ride at all. But in this case you could try to extend the public transport system – something that seems to me more easily manageable (and also – concerning pollution etc. - better from a urbanistic point of view) than to augment the parking space and the number of private cars in big towns.

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  3. My comparision with the car parking was just about the system: I park the car and I pay 120 minutes; I exit after 80 minutes; I give the ticket to someone else who can use 40 minutes. About all the other questions I am in agreement with You 2000%!

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